چهارشنبه, ۱ بهمن , ۱۳۹۹
8:11:39 - دوشنبه 29 ژانویه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
خرم آباد مرکز لرستان پایانه مسافربری ندارد
خرم آباد مرکز لرستان پایانه مسافربری ندارد
لرستان یک استان استراتژیک ارتباطی و همسایه اصفهان، مرکزی، ایلام، همدان و کرمانشاه بوده و خرم آباد مرکز آن در فاصله ۴۹۲ کیلومتری تهران واقع شده از داشتن یک پایانه مناسب محروم است. شعارسال:لرستان یک استان استراتژیک ارتباطی و همسایه اصفهان، مرکزی، ایلام، همدان و کرمانشاه بوده و خرم آباد مرکز آن در فاصله ۴۹۲ […]

لرستان یک استان استراتژیک ارتباطی و همسایه اصفهان، مرکزی، ایلام، همدان و کرمانشاه بوده و خرم آباد مرکز آن در فاصله ۴۹۲ کیلومتری تهران واقع شده از داشتن یک پایانه مناسب محروم است.

شعارسال:لرستان یک استان استراتژیک ارتباطی و همسایه اصفهان،
مرکزی، ایلام، همدان و کرمانشاه بوده و خرم آباد مرکز آن در فاصله ۴۹۲ کیلومتری تهران
واقع شده از داشتن یک پایانه مناسب محروم است.

لرستان به عنوان یکی از شاهراههای ترانزیتی شمال به
جنوب و شرق به غرب محسوب می شود و سهم عمده ای در جابجایی مسافر و بار در کشور دارد.

توسعه زیرساخت های لرستان در دهه های گذشته آنچنان که
باید تحقق نیافته که در این میان پایانه برون شهری خرم آباد تاکنون ساماندهی نشده و
شرکت های مسافربری عملا در وسط شهر فعالیت می کنند.

شرکت هایی که در خیابان شریعتی علاوه بر آلودگی های
صوتی و اجتماعی، موجب ترافیک شدید در این مسیر به عنوان یکی از خیابان های اصلی خرم
آباد شده اند.

علاوه بر نارضایتی ساکنان این خیابان، نبود پایانه مسافربری
موجب گلایه مندی مسافران خرم آباد شده، مسافران سرگردان از جمله دانشجویان غیربومی
که به دلیل تجمیع نبودن شرکت های حمل و نقل همچنان ناراضی هستند.

این در حالی است که لرستان یک استان چهار فصل و دارای
جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار محسوب شده و در دو سال اخیر تلاش های بسیاری برای
تبدیل آن از معبر به مقصد گردشگری صورت گرفته است.

استاندار لرستان بارها در جلسات مختلف تاکید داشته برای
تبدیل استان به مقصد گردشگری باید زیرساخت های لازم فراهم شود که به طور قطع یکی از
مهمترین آن ، زیرساخت های حمل و نقل است.

هوشنگ بازوند راه برون رفت لرستان از بن بست های اقتصادی
را حضور بخش خصوصی می داند و راه جذب بخشی خصوصی را ایجاد بسترهای لازم دانسته و به
همین منظور در این مدت تلاش های بسیاری برای این مهم انجام داده است.

اجرای طرح های مختلف زیرساختی حوزه حمل و نقل از جمله
طرح توسعه فرودگاه و راه آهن که ضرورت هر یک بدون شک برای استان محسوس شده، جای حمل
و نقل جاده ای را نخواهد گرفت.

اما بهره برداری صحیح و اصولی از طرح های چهار خطه و
آزادراهی در لرستان مستلزم وجود یک پایانه مسافربری استاندارد و در خور شان است تا
تردد مسافران در جاده های منتهی به مرکز لرستان منسجم و قانونمند شود.

بیش از یک دهه گذشته پایانه مسافربری خرم آباد با مشارکت
بخش خصوصی در منطقه خیرآباد واقع در انتهای خیابان تمدن با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد احداث
شد اما به دلیل عدم جانمایی مناسب، ادامه احداث متوقف شد و طرح بلا تکلیف ماند.

اختلاف نظرها در این باره در حالی شدت می گرفت که ترافیک
سنگین در خیابان شریعتی به دلیل تردد مسافران به ویژه دانشجویان غیربومی به یک معضل
تبدیل شده بود.

در یک اقدام تسکینی پایانه شرق خرم آباد واقع در منطقه
کرگانه به عنوان ترمینال موقت شهر تعیین شد تا مسافران از طریق این ترمینال وارد شهر
شوند و مشکلات رها شد شدن مسافران در در خیابان ها شهر طی ساعات نیمه شب تا حدودی برطرف
شود اما معضل گره ترافیکی وتجمیع نبودن شرکت ها و سایر معضلات همچنان پابرجامانده است.

سالهاست قانون ممنوعیت تردد اتوبوس های متفرقه به داخل
شهرها به ویژه مراکز استان ها اجرا می شود و در ورودی مراکز همه استان ها و حتی شهرهای
بزرگ و کوچک، تابلوهایی کامیون ها و اتوبوس ها را قبل از ورود به شهر به سمت جاده کمربندی
جهت ادامه مسیر هدایت می کند و نبود پایانه مسافربری در شهر خرم آباد موجب شده برای
شرکت های مسافربری مشکلاتی ایجاد شود.

***فعالیت ۲۱ شرکت مسافربری در خرم آباد

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های لرستان در گفت و گو با
ایرنا گفت: احداث ترمینال و پایانه از وظایف شهرداری بوده و تجهیز آن توسط این اداره
کل انجام می شود.

حسن رحمانی افزود: در حال حاضر سه پایانه عمومی شرق،
شمال و جنوب و هفت شرکت اتوبوسی، ۱۲ شرکت مینی بوس و یک شرکت سواری کرایه در خرم آباد
فعال است.

وی اظهار داشت: پایانه های شمال و شرق با مالکیت شهرداری
و پایانه جنوب با مالکیت بخش خصوصی برای مسیرهای درون استانی با مینی بوس و سواری کرایه
فعالیت می کنند.

وی فعالیت سواری پلاک شخصی، عدم وجود ترمینال های درون
و برون استانی مناسب، فرسودگی ناوگان مینی بوس و حضور ناوگان مینی بوس و سواری کرایه
در اطراف میادین خروجی شهر از چالش های اصلی سیستم حمل و نقل عمومی مسافربری شهری خرم
آباد عنوان کرد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های لرستان اضافه کرد: سواری
های پلاک شخصی با ایجاد مزاحمت برای ناوگان حمل و نقل عمومی و عدم تبعیت از قوانین،
باعث اختلا و بی انگیزگی در فعالیت های حمل و نقل عمومی شده اند.

رحمانی ادامه داد: همچنین به دلیل نبود ترمینال درون
استانی در خرم آباد و یا جانمایی های نامناسب، ترمینالی برای مسافرت به شهرستان های
دوره چگنی، کوهدشت و رومشکان وجود ندارد و ترمینال موجود برای مسافرت به پلدختر و حومه
فاقد کمترین امکانات لازم است.

وی ایجاد پایانه مسافربری برون استانی را ضرورتی انکارناپذیر
دانست و گفت: ناوگان اتوبوسی با ورود به سطح خیابان های شهر اعث ایجاد ترافیک می شوند.

*** جابجایی بیش از یک میلیون مسافر از شهر بدون پایانه

معاون حمل ونقل و پایانه های لرستان نیز گفت: در ۱۰
ماهه امسال یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۸۳۴ مسافر درون و برون استانی از مبدا خرم آباد
جابجا شده اند.

مصطفی ملکی صادقی در گفت و گو با ایرنا افزود: در این
مدت ۶۹۰ هزار و ۵۸۵ مسافر درون استانی از طریق ۷۵ هزار و ۷۷۹ سفر از خرم آباد به سایر
شهرهای استان سفر کرده اند.

وی اظهار داشت: همچنین ۵۱۸ هزار و ۲۴۹ مسافر نیز با
استفاده از ۲۸ هزار و ۹۱۴ سفر از مبدا خرم آباد به سایر نقاط کشور جابجا شده اند.

وی اضافه کرد: از مجموع مسافرهای درون استانی ۱۲ هزار
و ۲۴۵ نفر با اتوبوس، ۴۹۹ هزار و ۵۴۱ نفر با مینی بوس و ۱۷۸ هزار و ۷۹۹ نفر باسورای
جابجا شدند.

به گفته ملکی صادقی همچنین ۴۶۳ هزار و ۲۸۱ مسافر اتوبوس،
۲۹۰ هزار و ۹۶ مسافر مینی بوس و ۲۵ هزار و ۸۷۲ مسافر نیز سواری کرایه را برای انجام
سفرهای برون استانی انتخاب کرده اند.

***نبود ترمینال مسافربری در مرکز استان موجب تاسف است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز
ماه گذشته در مراسم تجلیل از فعالان حمل و نقل استان گفت: خرم آباد به عنوان مرکز لرستان
فاقد یک ترمینال مسافربری استاندارد و مناسب بوده که این مهم علاوه بر ایجاد مشکلاتی
برای مسافران ، زیبنده استان نبوده و موجب تاسف است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد میرعمادی افزود: در
حال حاضر همانند گذشته افراد مختلف گاراژداری می کنند که این امر موجب ترافیک درون
شهری و سرگردانی مسافران شده است.

وی اظهار داشت: باید یک جایگاه ترمینال مسافر و بار
مناسب و در شان مردم استان به عنوان یک نیاز اولیه به زودی در لرستان ایجاد شود.

وی با تقدیر از عوامل راهداری و پلیس راه استان نیز
تصریح کرد: باید به حمل و نقل به عنوان اساسی ترین زیرساخت توسعه استان اهمیت داده
شده و نسبت به ایجاد یک ترمینال مسافربری اقدام شود.

وی با بیان اینکه در مجموع اقدامات انجام شده در حوزه
حمل و نقل لرستان مطلوب بوده گفت: اما با وجود این اقدامات، لرستان هم اکنون از شرایط
مطلوب فاصله دارد .

وی با تاکید بر تقویت حمل و نقل عمومی در لرستان افزود:
سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل موجب ارتقا سلامت و امنیت جاده ای خواهد شد و با ارتقا
وضعیت جاده ها نیز از افزایش تلفات جانی و خسارات در محورهای ارتباطی جلوگیری می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد ادامه
داد: استان در حوزه حمل و نقل کالا با مشکل مواجه بوده که دلیل این کمبود عدم فعالیت
شبکه ای و نبود ارتباطات مناسب در این بخش است که باید با برنامه ریزی جدی و دقیق برطرف
شود.

***بهره برداری از پایانه برون شهری خرم آباد تا شش
ماه آینده/ آغاز فاز دوم اجرایی

مدیر عامل سازمان پایانه های مسافربری خرم آباد نیز
به ایرنا گفت: فاز دوم اجرایی عملیات احداث پایانه برون شهری خرم آباد تا هفته آینده
آغاز می شود و در صورت تامین اعتبار ، این پایانه تا شش ماه آینده به بهره برداری می
رسد.

هدایت الله دالوند افزود: فاز نخست احداث و تکمیل پایانه
در محل فعلی واقع در منطقه کرگانه خرم آباد که در سال ۹۲ آغاز شده بود شامل سفت کاری،
شناژ و اسکلت انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸ میلیارد ریال برای فاز نخست
هزینه شده اظهار داشت: در فاز دوم نیز نماکاری بیرون، نازک کاری، تاسیسات مکانیکی و
برقی نیز اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: مدت زمان اجرای فاز دوم شش ماه تعیین
شده که در صورت تامین اعتبار ۲۰ میلیاردریالی برآورد شده، پایانه مسافربری برون شهری
خرم آباد تا شش ماه آینده افتتاح می شود.

دالوند گفت: این پایانه در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر
مربع و زیربنای چهار هزار و ۱۳۷ متر مربع راه اندازی می شود و دارای بخش های مختلف
از جمله زیرزمین با کاربری تاسیسات ، سالن انتظار ، غذا خوری، قسمت اداری، خوابگاه،
تعاونی ها، انبارها و سرویس های بهداشتی است.

به هر حال خرم آباد به عنوان مرکز بدون پایانه کشور
همچنان برای توسعه و پیشرفت تلاش می کند که در این مسیر وجود پایانه مسافربری به عنوان
یکی از نمادهای توسعه خواسته مردم استان است.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته ازخبرگزاری
ایلنا ، تاریخ انتشار۸بهمن ۹۶،کد خبر:
۸۱۹۳۱۷۶۹ ، www.irna.ir

خبر جدید  اعتبارات سال‌های گذشته حوزه بحران در بام لرستان هزینه شده است

[ad_2]

Source link



داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بانک پاسارگاد