شنبه, ۳ آبان , ۱۳۹۹
16:03:04 - چهارشنبه 28 فوریه 2018
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پیوند تکوینی؛ لازمه شفاعت در قیامت
پیوند تکوینی؛ لازمه شفاعت در قیامت
گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که شفاعت کردن شفیعان در روز قیامت مستلزم داشتن رابطه تکوینی با آن‌‌ها در این دنیاست. مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در خصوص نکات تفاسیری و قابل توجه […]

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که شفاعت کردن شفیعان در روز قیامت مستلزم داشتن رابطه تکوینی با آن‌‌ها در این دنیاست.

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در خصوص نکات تفاسیری و قابل توجه آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره با مضمون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَلا خُلَّةٌ وَلا شَفَاعَةٌ وَالْکَافِرُونَ هُمْ الظَّالِمُونَ» گفت: این آیه پیرامون شفاعت و عدم شفاعت و شرایط شفاعت در قرآن است، این در حالی‌است که انسان قبل از فرا رسیدن روز قیامت باید انفاق کند قبل از آن‌که روز قیامت فرا برسد زیرا آن روزی است که نه در آن رفاقتی و نه هم دوستی وجود دارد.
وی با بیان این‌که انفاق در این آیه با مفهوم عام به‌کار رفته است، بدین‌ معنا که انفاق در هر جایی‌که باشد مدنظر است، ادامه داد: بدین‌معنا که خداوند می‌خواهد به انسان بفهماند که صاحب اصلی اموال شما خداست لذا از اموالی که به شما بخشیده است انفاق کنید کمااینکه ما به‌لحاظ عقلی هم می‌دانیم که صاحب و مالک همه اموال خداست.
ویسکرمی با بیان این‌که قرآن‌کریم، سراسر تذکر و یادآوری برای انسان است، تصریح کرد: در تشریح معنای رزق باید گفت که رزق در اصطلاح به چیزهایی گفته می‌شود که به انسان تعلق می‌گیرد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان، با بیان این‌که یکی‌از مسائلی که باعث می‌شود وهابیون به آیات شفاعت ایراد بگیرند این است که آنها درک درستی از قرآن ندارند، این در حالی‌است که در قیامت برای شفاعت کردن شرایط خاصی لازم است.

خبر جدید  آماده باش شهرداری برای کنترل سیلاب و مهار آبگرفتگی در پلدختر

پیوند تکوینی؛ لازمه شفاعت در قیامت

این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: از این آیه برداشت می‌شود که انسان به دستور خداوند تا می‌تواند باید از این دنیا توشه برداشته و انفاق کند زیرا اصل بر این است که کسی در قیامت توان و اختیار و کمک به دیگری را ندارد اما در دنیا این توان و اختیار در دست اوست.
وی با بیان این‌که بیان سختی قیامت از دیگر نکات قابل توجه در این آیه است، شفاعت‌گری قرآن در قیامت در گرو عمل به آن با جان و دل دانست و افزود: قرآن‌کریم در قیامت برای کسی مؤثر است که قرآنی باشد و در این دنیا با آن ارتباط داشته باشد.
ویسکرمی با بیان این‌که در قیامت اصل بر این است که هیچ‌کس به داد کسی نمی‌رسد لذا باید در این دنیا به داد هم برسیم، اظهارکرد: در قیامت کسی نمی‌تواند عمل صالح بخرد زیرا در قیامت دوستی براساس واقعیت‌هاست لذا در این دنیا تا فرصت تمام نشده و توان و اختیار دارید در این دنیا انفاق انجام دهیم.

خبر جدید  افزایش ۸۳ درصدی بازدید از قلعه فلک‌الافلاک

شفاعت کردن شفیعان در روز قیامت مستلزم داشتن رابطه تکوینی با آن‌‌ها

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که شفاعت کردن شفیعان در روز قیامت مستلزم داشتن رابطه تکوینی با آن‌‌ها در این دنیاست بدین‌معنا که در قیامت حافظ قرآنی که با قرآن پیوند تکوینی داشته باشد مورد شفاعت قرآن قرار می‌گیرد.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: در علم ژنتیک ریشه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند ما در عالم تکوین به هم وصلیم اما این وصلت نمی‌تواند جای بسیاری از چیزها را پُر کند، مضاف بر این رفاقت نیازمند خویشاوندی نیست اما خویشاوندی نیازمند رفاقت است.
وی در دنیا، دایره نفوذ انسان را قراردادهای دنیوی مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: در این دنیا مالکیت ما بر اموال، وطن، ازدواج و خاک اعتباری و قراردادی هستند.
ویسکرمی با بیان این‌که آیاتی که به موضوع شفاعت اشاره دارند، شفیع بودن را یکی‌از القاب خداوند متعال برشمرد و خاطرنشان کرد: اصل شفاعت از طرف خداوند است زیرا مالک حقیقی عالم خداوند متعال است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که در قیامت آن‌چه همراه انسان است اعمال اوست، به داشتن مقام شفاعت توسط خداوند، قرآن نماز و مسجد اشاره و تصریح کرد: کسانی‌که با قرآن، مسجد، نماز و ولایت ارتباط و پیوند تکوینی داشته باشند مورد شفاعت قرار می‌گیرند.
این مفسر قرآن‌کریم اضافه کرد: نکته قابل‌تامل در این آیه آن است که انسان تا متناسب با عالم بهشت نشود نمی‌تواند وارد بهشت شود، به فرض مثال نمی‌توان با حسد و کینه نمی‌توان وارد بهشت شد.

خبر جدید  محبوبیت اهل بیت(ع) شهرت جهانی پیدا کرده است

انتهای پیام



داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
بانک پاسارگاد